Rosa BONHEUR – femeia nouă
a secolului XIX

Nata Andreev Nata Andreev

La începutul anului 2017 Muzeul Național al Femeilor în Artă, din Washington D.C., a lansat o provocare prin care ruga internauții să numească 5 femei artiste (#5WomenArtists). E destul să răsfoiești o carte de istoria artei sau să te uiți la lucrările expuse în muzee, ca să-ți dai seama de ce nimeni nu poate trece de Frida Kahlo. Așa a apărut și proiectul HerArt, care vrea să-ți povestească mai multe despre femeile artiste uitate de sexism si misoginie. Luna trecută am prezentat 7 curiozități despre Fede Galizia, iar în această postare o prezentăm pe Rosa Bonheur. Dacă nu ai destul timp să citești, atunci poți asculta versiunea audio a articolului aici.

 

Rosa Bonheur s-a autonumit femeia nouă a secolului XIX, și asta în pofida codurilor sociale și legale ale timpurilor ei, într-un secol care a făcut tot posibilul pentru a ține femeile “la locul lor”. Spre oroarea multora, ea își câștigă banii proprii, gestionează singură proprietatea, poartă pantaloni, iese la vânătoare și fumează.

 

Curiozitatea #1

Tatăl ei a fost Oscar-Raymond Bonheur, pictor de peisaje și portrete. Familia Bonheur a aderat la Saint-Simonianism, o sectă creștin-socialistă care promova educația femeilor alături de bărbați. In familia lui Bonheur se mai regasesc artisti: Auguste și Juliette Bonheur sunt pictori de animale iar Isidore Jules Bonheur este sculptor de animale. Francis Galton, un polimat victorian englez, a caracterizat familia Bonheur drept un exemplu de “geniu ereditar” în eseul său din 1869 cu același titlu.

 

Curiozitatea #2

Bonheur a primit multe distinctii, inclusiv “Légion d’honneur” (de la ultima împărăteasă a Franței – Împărăteasa Eugenie, în 1865), care anterior era deținută doar de bărbați. O data cu acest titlu Rosa se retrage de ochii lumii. Ea cumpăra o moșie, plina de animale, în apropiere de Pădurea Fontainebleau și se stabileste acolo împreună cu partenera ei de viață, Nathalie Micas, pe care o intalneste la varsta de 14 ani. Dupa moartea lui Micas, Rosa va trai alaturi de pictorita americana Anna Klumpke și menajeria ei de animale.

 

Curiozitatea #3

Rosa fusese un copil nesăbuit și a avut dificultăți în a învăța să citească. Deși chiar înainte de a putea vorbi, ea schița ore intregi cu creion și hârtie. Mama ei a învățat-o să citească și să scrie, cerându-i să aleagă și să deseneze un animal pentru fiecare literă din alfabet. Artista dedica dragostea de a desena animalele, anume acestor ore de lectură împreună cu mama ei.

 

Curiozitatea #4

Fascinația lui Rosa și redarea meticuloasă a animalelor, se potrivesc perfect cu realismul și tendințele populare în studiile de natură. Ea gaseste imediat drum la inima publicului și isi expune anual lucrarile începând cu anul 1841. A avut numeroase vanzari, anume din motivul că toată lumea a auzit de ea. Rosa și-a câștigat existența ca artista, a primit numeroase premii, a fumat în public, a purtat salopete (pentru care avea nevoie de o licență specială) și inca mai vizita abatoarele pentru a studia anatomia animalelor. Daca inca nu v-ati dat seama era o femeie notorie.

 

Curiozitatea #5

Cea mai faimoasă lucrare a Rosei, “Târgul de cai”,  are înălțimea de peste doi metri si jumatate și o lungime de aproximativ cinci metri și a fost terminata în 1855. In lucrare se regaseste epicentrul din piața de cai din Paris. Această lucrare ia adus faima și recunoașterea internațională. In același an a călătorit în Scoția pentru o intalnire cu Regina Victoria, care admira opera lui Bonheur. Rosa a început să lucreze la Târgul de cai în 1852. Timp de un an și jumătate a făcut schițe de două ori pe săptămână la piața de cai din Paris, pe bulevardul l’Hôpital, îmbrăcata ca un bărbat, pentru a atrage mai puțină atenție din partea vanzatorilor de cai și cumpărătorilor. Lucrarea arată cu exactitate pana si copacii care înconjoară bulevardul și cupola Hôpital de la Salpêtrière din apropiere.

Curiozitatea #6

Rosa a fost feministă “deschisă.” Ea a obitnut mai multa vizibilitate pentru alte artiste. Neconformitatea ei a fost scandaloasa pentru Parisul din secolul al XIX-lea, dar, pentru că avea succese enorme și isi asigura veniturile independent, ia forțat pe mulți să re-evalueze “rolul” femeilor artiste din acea perioada.

 

Curiozitate #7 

Pe timpurile lui Bonheur femeile nu aveau parte de acces la studii elaborate, pentru a putea deven artiste cu acte in regula. Prin succesul si exemplul sau a ajutat la deschiderea multor femei care si-au urmat pasiunea. De aceea, Rosa a câștigat titlul de “Nouă Femeie” a secolului XIX.

 

Similar POSTS

Costurile Feminității în Moldova

În ultimul timp în Moldova au apărut tot mai multe traininguri, seminare și proiecte oferite…
read article

Cum sărbătorim 8 martie la 108 ani de la apariția ideii de 8 martie?

Marcată în prezent cu flori și cadouri, vânzările cărora sunt propulsate de o publicitate intensă,…
read article